Hårpuder - Powder Puff eller Dust It?


Date: 2011-05-15 Time: 18:53:33
Kategori: Hårvård { 2 Kommentarer }
______________________________________________________


Jag är ett stort fan av hårpuder och torrschampon. Det är ett väldigt bra sätt att fixa till volym i hårbotten men också för att hålla sig ifrån att tvätta håret för ofta. För att slippa fett hår är det perfekt - du vet hur det känns och ser ut den där sista dagen när du helst vill tvätta men inte borde eftersom håret vänjer sig och snabbare blir fett nästa gång då. Så är den onda cirkeln igång och till slut får du tvätta håret varannan dag.

Jag minns första gången jag upptäckte hårpuder, då var det bara OSiS Dust It som fanns på marknaden och jag blev invigd av min frisör som svor vid hårpudret i den lilla röda flaskan. "Ta inte för mycket, men inte för lite heller", sa hon, "det måste vara precis lagom, annars ser det bara mer fett ut". Väl hemma testade jag och det visade sig att det inte alls var så svårt som det lät, Dust It var ett enkelt sätt att styla håret. Efter det var jag fast och jag använder fortfarande hårpuder och/eller torrschampo flera gånger i veckan.

Nu är marknaden berikad med massor av olika hårpuder och nästan varje hårvårdsmärke värt sitt namn har sitt eget. Jag tänkte jämföra originalet Dust It med den söta burken Powder Puff från Kevin Murphy.

Dust It är ett drygt puder som är väldigt lättanvänt, det är svårt att överdosera även om håret kan kännas lite väl "smutsigt" om man skulle råka ösa på det. På något underligt vis så fungerar det på två olika vis, beroende på vilket skick ditt hår är i - är det fett så drar pudret åt sig fettet så att det känns fräschare igen och är det nytvättat så smutsar det ner rötterna så att det blir lättare att styla. Grymt bra, på så sätt. Att jobba upp volym utan att toktupera har liksom blivit ett alternativ. Tråkigt är dock att Dust It inte finns för flera olika hårfärger, när mina mörkbruna rötter syns blir de nästan grå efter att jag har haft i produkten.

Powder Puff
är i sin tur ett lite mer finfördelat puder och det krävs lite mer produkt för att jag ska kunna få till samma volym som med Dust It. Å andra sidan ger det inte alls samma grå känsla, vilket mer än väl väger upp för att det inte är så drygt. Det biter dock inte riktigt på ett fett och otvättat hår, så satsar du på den rosa förpackningen tycker jag att du ska komplettera med ett torrschampo om det är den effekten du är ute efter.

Med tanke på att Powder Puff kostar över 200 kronor hos de flesta webshoppar och antagligen ännu mer hos frisörer och du kan köpa Dust It för under 100-lappen (eller fynda 2 burkar för 149 kr) så är min bedömning självklar. OSiS står kvar som nummer 1 på hårpudermarknaden!

Kommentarer
Cyt

Osis är super!

2011-05-16 11:01:18
http://Lennhammer.wordpress.com
Veronica, Beauty Place

Cyt: Verkligen! Har du provat någon annan variant och vad tyckte du isf?

2011-05-16 20:51:22

Person:
spara?
Mail:

Web:

Text:

Trackback

Beauty Place är din perfekta mix av nyheter, recensioner & tips om smink, hudvård och hårvård. Bloggen drivs av Veronica Vigren, som älskar allt inom skönhetsområdet. Vill du annonsera hos Beauty Place? Kontakta Veronica via mailadressen nedan. F-skattsedel finns.

Kontakta Veronica: [email protected],
RSS 2.0