Varför jag började blogga


Date: 2011-07-03 Time: 17:06:25
Kategori: Om Mig { 11 Kommentarer }
______________________________________________________


Igår kväll kom Tess som driver bloggen Kajalpennan med den fantastiska idén att så många som möjligt skulle posta ett inlägg om varför de började blogga. Sagt och gjort, det är redan många som har hakat på och förhoppningsvis blir det ännu fler. Här är min historia bakom Beauty Place.

I november 2005, när jag startade bloggen, var jag student och läste mitt sista år som ekonom i Eskilstuna. Min studietakt gick upp och ner det där sista året, vissa perioder var det väldigt mycket att göra och andra var det lugnt flera dagar i sträck. Det var en av de där lugna dagarna som jag fick idén att börja skönhetsblogga. Då var bloggtrenden fortfarande i startfasen och det fanns bara en renodlad skönhetsblogg överhuvudtaget, LipGloss Bitch.

Som person har jag alltid älskat att skriva och att formulera mig, jag började läsa själv tidigt och skrev mycket noveller i låg- och mellanstadiet. Att skriva ett blogginlägg kan fortfarande ta mig en hel del tid, då jag vill att det ska vara perfekt och kan omformulera mig, skriva ett helt stycke för att sedan ta bort det och verkligen fila på orden tills allt blir så som jag vill ha det. Det gör mig fortfarande otroligt glad när jag får en kommentar om att någon gillar min blogg för att den är välskriven, men det är ett sidospår här.

Att regelbundet skriva på en egen blogg var en idé som väcktes av att läsa många andras tankar och funderingar i bloggosfären. Många egna åsikter, avvikande meningar om diverse produkter och en vilja att tipsa om favoriter gjorde att jag till slut gick från att bara kommentera till att starta Beauty Place. Temat på bloggen var givet, jag har länge haft ett brinnande intresse för smink och inte bara de märken som finns i de "vanliga" butikerna. Jag hängde på MakeUp Alley för att läsa andras åsikter om smink och var även ett ganska långt tag inne på att starta en egen webshop med skönhetsprodukter tillsammans med en vän.

När jag väl var igång med Beauty Place var det till och med roligare att blogga än vad jag hade tänkt mig, inläggen strömmade ur mig och när jag efter en dryg månad fick en länk av en av storbloggarna började även besökarna och kommentarerna komma. Det gjorde det ännu roligare och mina läsare är även de jag idag har att tacka för att jag har hållt på så länge (6 år om några månader). Ni gör det så givande att blogga, att dela med mig av mina åsikter och att sätta ihop kollage och inlägg som vissa gånger tar flera timmar. Jag tycker också det är väldigt roligt med alla nya kontakter jag har fått, både i PR- och företagsvärlden men framförallt bland andra bloggare. Jag har varit på bloggträffar, haft givande diskussioner i kommentarsfälten och det är så kul att byta åsikter med andra som har samma brinnande intresse som jag.

För att även kunna bredda mig och dela med mig av lite mer personliga tankar och reflektioner startade jag för ett tag sedan även ett Twitterkonto, där jag upplever att man lär känna sina bloggkollegor på ett annat plan än via bloggarna. Leta upp mig där också, vetja, om du inte redan gjort det!

Fler som bloggat om varför de började
(lämna en kommentar om du hakar på så länkar jag):


Kajalpennan

Ninnis Skönhetsblogg

Honi

Fröken Rosa

Dolce Delinda

Camillas Skönhetsblogg

Beleza

Cactus Nail Polish

Total Beauty

Skimmerskuggan

Make It Fab

Bjooti

Kommentarer
Honi

Jättekul att du också hakat på! :) Al respons man får är så himla givande, en av dom största anledningarna till att man fortsätter tror jag!

2011-07-03 17:21:28
http://honi.blogg.se/
Veronica, Beauty Place

Honi: Precis, det är så roligt att veta att den tid man lägger ner på det är uppskattad och att andra verkligen har användning av ens tips och råd.

2011-07-03 17:25:32
Tina (Beleza)

Åh vi tänker så lika när det gäller skrivandet haha. Hade kunnat skriva exakt samma beskrivning själv med omformuleringarna och att det ska vara perfekt. :)

2011-07-03 19:10:26
http://beleza-blogg.se
Veronica, Beauty Place

Tina: Menar du det, vad skönt att höra att någon annan är likadan. Lite jobbigt är det allt ibland, men jag är i alla fall alltid stolt över mina inlägg. Något jag dock vill bli bättre på är kollage & Photoshop i allmänhet, funderar på någon kurs.

2011-07-03 21:01:14
Camilla

Hej! jag uppmanar till ett uppföljande inlägg om hur bloggen fick sitt namn/sin adress! Sen hoppas jag att det är okej att jag länkar din blogg ffrån min sida?

2011-07-03 22:08:07
http://varavacker.blogspot.com
Veronica, Beauty Place

Camilla: Oj, vad svårt - jag ska fundera på det under veckan. Självklart är det ok att länka, jag blir bara glad :)

2011-07-03 22:41:57
Carina (TotalBeauty)

Kul att få läsa om varför du började blogga :)



Har nu också lagt ut ett inlägg om varför jag började blogga :)

2011-07-04 02:04:35
http://www.totalbeauty.se
Kajalpennan

När jag börjar läsa nya bloggar brukar jag alltid kolla arkivet för att se hur gamla de är (hur mycket jag missat) Det måste jag glömt hos dig för jag hade ingen aning om att du bloggat så länge

2011-07-04 08:33:16
http://kajalpennan.se
Veronica, Beauty Place

Carina: Ska genast in och läsa ditt inlägg! Har lagt upp en länk till dig också :)



Kajalpennan: Aha, men då har du mycket att ta igen ;) Det var jag, LGB & Bjooti där i början, så jag räknar mig till en av de första skönhetsbloggerskorna.

2011-07-05 08:13:40
Mia/Fåfängan

Twitter är bra!

Och där har jag ju dig som "vän". :-)

2011-08-11 21:18:35
http://miasvardag.wordpress.com
Veronica, Beauty Place

Mia: Twitter är ett perfekt sätt att lära känna varandra bättre, bloggar som är nischade kan ju ibland bli lite opersonliga.

2011-08-11 23:36:26

Person:
spara?
Mail:

Web:

Text:

Trackback

Beauty Place är din perfekta mix av nyheter, recensioner & tips om smink, hudvård och hårvård. Bloggen drivs av Veronica Vigren, som älskar allt inom skönhetsområdet. Vill du annonsera hos Beauty Place? Kontakta Veronica via mailadressen nedan. F-skattsedel finns.

Kontakta Veronica: [email protected],
RSS 2.0