VR Blog Awards 2010 - Nej Tack!


Date: 2010-08-06 Time: 00:39:44
Kategori: Allmänt { 12 Kommentarer }
______________________________________________________

Blog Awards - Nej Tack!


För ett par dagar sedan fick jag min inbjudan till Vecko-Revyn Blog Awards 2010. Save The Date-kortet skickades ut för flera månader sedan - VR har nämligen sett till att storsatsa på galan det här året. Jag var där 2008, när Bästa Skönhetsbloggen fortfarande var en kategori och Blog Awards var alldeles nytt och med Ebba (kom tillbaks!) i spetsen. Då hade jag väldigt trevligt - men främst för att jag var där med en massa andra härliga bloggerskor och det var väldigt kul att mingla med dem, dricka champagne (som vi för övrigt köpte själva, på vår egen förfest på Anglais) och träffa alla dem som jag tidigare bara konverserat med via bloggkommentarer.

Förra året gick jag aldrig på Blog Awards - jag bodde längre från huvudstaden eftersom jag har flyttat till hemstaden igen och tyckte inte att det var värt att lägga pengar på tågbiljett och hotellnatt för att gå på galan som dessutom inte längre tyckte att det var värt att sätta skönhetsbloggar i centrum. Vecko-Revyn tyckte hellre att Kissie skulle få pris för att hon är så "kaxig" (det vill säga mobbar andra bloggare och tycker att silikonbröst och förstorade läppar är källan till lycka). Hur som helst... lite off topic där.

I år smäller Vecko-Revyn ännu högre och har bestämt att Blog Awards ska finansieras av oss bloggare och bloggerskor. I "inbjudan" kan man nämligen läsa: "Eftersom vi på Vecko-Revyn gärna vill mingla med just dig, får du härmed förtur att köpa biljett till Blog Awards". Förtur att köpa... jajamen, 200 kronor ska vi "inbjudna" gäster, som de så gärna vill mingla med, betala för att få komma - trots stora sponsorer som finansierar goodiebags och annat. Detta motiverar tidningens chefredaktör Louise Bratt på detta vis:

"Vi har valt att lägga ut biljetterna till försäljning eftersom årets event är betydligt större och det kostar mer att arrangera än tidigare event. I år har vi dessutom anordnat en Blog Awards-turné där vi i sju städer runt om i landet anordnat ”mini-BlogAwards” med röda mattan-mingel, artistuppträdanden, bloggdebatter och goodiebags – dessa har varit helt gratis för alla besökare, och ett sätt för oss att nå ut till fler bloggtjejer runt om i landet som inte har möjlighet att komma på galan i Stockholm."

Tilläggas ska då att det är inte alla som behöver betala - speciella VIP-gäster kommer in gratis. Detta är, som ni säkert redan gissat, de stora bloggarna, de som VR behöver för att några andra gäster alls ska vilja komma dit. Det är många tjejer (och killar för den delen) som vill få chansen att mingla runt på samma ställe som Kenza, Blondinbella, Tyra & Foki. (Underbart härligt då att Kenza bojkottar hela grejen) 

Summa summarum: Vissa bloggare är mer värda att ha som gäster än andra, enligt Vecko-Revyn. Vad värdet beror på är lite oklart i bloggvärlden just nu... är det antal besökare, mått av "kaxighet" eller hur många gånger man har varit med på VR:s tidningsomslag? I don't know and I don't care... huvudsaken är att det inte ska vara på det här viset! Själva syftet med Blog Awards trodde jag var att lyfta fram bloggar som den stora del av samhället som de är idag och belöna ihärdiga, flitiga och ambitiösa tjejer och killar för deras jobb. Det är ju vi bloggare som gör Vecko-Revyns gala, inte tvärtom; utan blogg-Sverige skulle inget Blog Awards ens kunna existera.

Att Vecko-Revyn kallar sig för en tidning FÖR unga, som vill lyfta fram allas lika värde och betona att Du är bra, precis som du är - det kommer vara ett skämt för väldigt många framöver.  Det handlar inte om pengar och jag tycker att Katarinas förslag att skänka 200 kronor till Friends för att symbolisera det är kanon. Det handlar om att alla ska vara lika värda och att vid galor som Blog Awards tjänar alla på att det är gratis - de yngre som inte kan lägga en tredjedel av sitt studiebidrag på inträde, men framförallt Vecko-Revyn själva med all den GRATIS exponering de får i flera veckor innan och efter galan på 1000-tals bloggar i Sverige. Nej - jag gör som många andra redan har bestämt sig för att göra och bojkottar hela skiten!

Gör som jag och joina Bojkotta Blog Awards-gruppen på Facebook!

Andra arga bloggare om Blog Awards:
Katta Kvack
Kenza

Linn Löwes
Ellen F
Nevnarien
Wysteriia
Avanna
Kelly
La Linda
Delinda

Kommentarer
Linn

Bra skrivet :)

2010-08-06 07:19:33
http://linnlowes.com
Wysteriia

Woho lovley!! Kanonbra skrivet! :D

2010-08-06 08:38:12
http://Wysteriiasblogg.se
delinda

bra där ;)

2010-08-06 13:43:08
http://www.delinda.se
Veronica, Beauty Place

Linn: Tack så mycket, gulliga du :)



Wysteriia: Tackar :) Kände att jag behövde få ur mig alla tankar och sprida budskapet så gott det går.



delinda: Hihi, visst är det?!

2010-08-06 14:24:34
Elisabeth

Bra inlägg! Så härligt det skulle vara om ingen kom dit, så dom fick stå där med sina goodiebags.

2010-08-11 03:35:38
http://saelis.blogg.se/
Veronica, Beauty Place

Elisabeth: Tack så mycket! Du - det skulle vara helt underbart om detta slog tillbaks mot dem och ingen går. Vi får väl se...

2010-08-11 21:40:26
Emma

Jag tycker att det är jättekul att alla kan få gå, jag har velat gå i tre år nu, och denna gången kanske jag får chansen!



Men förstår er också, men sen är väl 200 kr inte mkt eller :)?

2010-08-14 23:44:31
http://princessemma.blogg.se/
Veronica, Beauty Place

Emma: Då ska jag hålla tummarna för att du får chansen att gå. Jag tycker absolut inte att 200 kronor är mycket och jag lägger gärna det plus lite till på en trevlig utekväll med mina vänner. Det är VR:s upplägg som jag ställer mig tveksam till, att de blir sponsrade med allt från dricka ner till goodiebags och vi ska ändå betala för att komma. Jag tycker att en tidning skall tjäna pengar på sin tidningförsäljning och ställer de till med en fest som ger mycket gratisreklam på 1000-tals bloggar, för deras varumärke - då kan de gott bjuda på festen. Vi ska inte betala för att göra reklam för deras varumärke. Dessutom delar de ju upp bloggvärlden i 3 "klasser": VIP-gästerna, som är allra mest värda, vi som är inbjudna men måste betala samt de som hamnar längst ner på VR:s stege - som får chans att köpa biljett om ingen av de 2 första "klasserna" har lust att komma. Trist! Jag röstar för en egen fest, där alla är välkomna!

2010-08-15 18:21:22
petra

Roligt inlägg och som tidigare sa, skoj om ingen annan hade kommit dit ;)

2010-08-16 13:03:07
http://vinnarklicket.se
Veronica, Beauty Place

Petra: Verkligen :) Det ska bli väldigt spännande att se hur detta utvecklar sig...

2010-08-16 21:11:16
Kitty

Tack!

De är precis vad jag letat efter.Otroligt bra skrivet.Jag håller absolut med och jag lägger gärna lägga till mig bland dem som bojkottar Blog awords.Tack för de här och vill också säga att du har en fin blogg.

Veronica, Beauty Place

Kitty: Vad roligt att höra - tack! Roligt också att du gillar bloggen, det är alltid lika skoj att höra.

2010-09-11 19:04:25

Person:
spara?
Mail:

Web:

Text:

Trackback

Beauty Place är din perfekta mix av nyheter, recensioner & tips om smink, hudvård och hårvård. Bloggen drivs av Veronica Vigren, som älskar allt inom skönhetsområdet. Vill du annonsera hos Beauty Place? Kontakta Veronica via mailadressen nedan. F-skattsedel finns.

Kontakta Veronica: [email protected],
RSS 2.0