Att rensa i sminkväskan!


Date: 2012-08-11 Time: 21:20:41
Kategori: Hudvård { 2 Kommentarer }
______________________________________________________

 
Men hej, allihop, om jag fortfarande har några läsare kvar? Jag har tagit ett sommaruppehåll som varit längre än längst (även om min semester inte varit längre än 3 veckor) och mest synts på Instagram och Twitter. Det har varit välbehövligt att ta en lång paus utan dåligt samvete men så helt plötsligt kom bloggsuget tillbaka igår kväll.
 
Det var medan jag gjorde en utrensning i smink- och skönhetslådorna som jag rätt kvickt återfick lusten att sätta mig och skriva ett nytt inlägg här på bloggen. Att gå igenom gömmorna och få syn på alla skönhetspryttlar som jag har glömt att recensera (eller till och med öppna och testa) visade sig vara det bästa sättet att väcka blogg-Veronica till liv igen!
 
Hur duktiga är ni på att rensa ur era skönhetshyllor? Jag kan villigt erkänna att jag är riktigt dålig på det och det visade sig att jag hade rätt mycket här hemma som jag för länge sedan borde ha slängt. Vissa grejer är använda endast ett par gånger - inte så omtyckta - men likväl öppnade och därför obrukbara efter en viss tid, vissa andra är nästan slut men bortglömda bakom andra produkter i hyllorna och därför alldeles för gamla för att använda klart nu.
 
Lite tumregler att gå på när ni rensar ur egna era gömmor:
♦ Torra sminkprodukter håller längre än sådana som innehåller fukt.
♦ Ta en titt på den hållbarhetstid som skönhetsprodukter numera måste vara märkta med - den angivna tiden gäller en öppnad förpackning.
♦ Glöm inte att tvätta dina sminkborstar regelbundet!
 
Produkters hållbarhet:
Mascara: bör bytas ut efter ca 3 månader (eller direkt om du tex haft en ögoninflammation).
Kajal: torr kajal håller tills det är dags att köpa ny, en flytande i c:a 1 år.
Krämer: hållbar i ungefär 3 månader om du använder fingrarna för att ta krämen. Skaffa gärna en spatel som du kan tvätta av efter användning, så kan du förlänga hållbarheten.
Concealer: håller i ungefär 1 år.
Foundation: håller i runt 1 år men var uppmärksam på skillnader i konsistens och färg.
Puder: har ganska lång hållbarhet på runt 2 år eller, om du inte använder fingrarna i den, tills den tar slut.
Rouge: lång hållbarhet på 2 år i torr form eller, om du inte använder fingrarna i den, tills den tar slut.
Läppstift: har en hållbarhet på mellan 6 mån till 1 år. Använd gärna pensel för applikation.
Läppglans: varierande hållbarhet, men mellan 2-6 månader för att undvika munsår och andra hudirritationer.
Ögonskugga: kan i torr form i stort sett tills den är slut.
Nagellack: bör slängas efter ungefär 2 år eller när konsistensen är seg och klisterlik.

Kommentarer
Wysteriia

Jag hade behövt rensa och städa lite bland mina gömmor :P

Svar: Det var pinsamt länge sen jag gjorde det - ibland behövs det semester för att ta tag i sådant. Hoppas att du blev lite inspirerad till att rensa nu i alla fall :)
Veronica

2012-08-12 16:12:46
http://Wysteriiasblogg.se
Kerstin

Jag är världssämst på rens. Ska skärpa mig!

Svar: Vi är nog många som kan joina den klubben, vi får peppa varandra :)
Veronica


Person:
spara?
Mail:

Web:

Text:

Trackback

Beauty Place är din perfekta mix av nyheter, recensioner & tips om smink, hudvård och hårvård. Bloggen drivs av Veronica Vigren, som älskar allt inom skönhetsområdet. Vill du annonsera hos Beauty Place? Kontakta Veronica via mailadressen nedan. F-skattsedel finns.

Kontakta Veronica: [email protected],
RSS 2.0