Epilering med Philips - 2a försöket


Date: 2009-06-08 Time: 17:35:05
Kategori: Blandat { 9 Kommentarer }
______________________________________________________

En vecka har gått sedan första försöket med min epilator och det är dags att epilera igen. Eftersom jag fick lite frågor sist så tänkte jag förklara vad epilering går ut på lite snabbt. Epilering är alltså ett sätt att ta bort hår på ben, under armar och längs bikinilinjen. Hårborttagningen sker genom att epilatorn drar upp håren från rötterna - liknande vaxning - och det tar därför längre tid innan håren kommer tillbaks. Väldigt praktiskt, speciellt på sommaren.

I början behöver man epilera lite oftare än sedan, men när man är igång så ska man inte behöva epilera mer än ungefär var 3e-4e vecka. Toppen! Nu är det dock så att hår växer i olika "omgångar" så nu, ungefär en vecka efter att jag epilerade sist är andra omgången hår ungefär 0, 5 cm långa och redo att tas bort. Då kör vi!

Den här gången gör det faktiskt inte riktigt lika ont som första gången, antagligen för att det inte är lika många hårstrån att ta bort. Jag har dessutom lärt mig från senaste gången med både teknik och trick för att minska smärtan - nu tar det till exempel bara 5 minuter/ben och sedan är det klart (jämfört med 20 min sammanlagt första gången). Känslan efteråt är mycket bättre än efter första försöket.. ingen stubb längre utan bara helt lena ben, yay! 

Här kommer mina 5 bästa tips till er som vill testa att epilera!



1. Tänk på andningen! Om du håller andan och tänker på smärtan blir det bara värre. Andas långsamt och medvetet så gör du det lite lättare och det onda blir mindre intensivt.

2. Var stadig på handen. Tryck alltså varken för hårt eller för löst medan du epilerar. Jag trodde att det skulle göra lite mindre ont om jag inte tryckte lika hårt, men det resulterar bara i att epilatorhuvudet - som drar upp håren - gärna slinter eller inte riktigt "får tag i" hårstråna och vi vet ju alla att det är lättare att göra något kvickt än att dra ut på smärtan.

3. Hjälp stråna på vägen. Sträck på skinnet med handen som inte håller epilatorn så hjälper du stråna att stå rakt - då blir det lättare att få tag i dem och epileringen går snabbare och följaktligen är också smärtan över kvickare.

4. Planera! Epilera dagen innan du vill vara riktigt fin eftersom ytan du epilerat kan bli lite irriterad och småprickig. Detta går över under en natt, så med lite planering blir resultatet super.

5. Kyl ner benen efteråt. Avsluta gärna epileringen med en svalkande body lotion eller aloe vera-kräm när du är klar, det minskar "irritationen" en aning.

P.S: Philips tävlar just nu ut en resa till Riokarnevalen 2010 för ett värde av 40 000 kr. Tävla vetja!

Kommentarer
Anonym

5 minuter per ben? Jag har epilerat i tre år, epilerar varannan-var tredje vecka ungefär och då brukar det ta 30-40 minuter för båda underbenen. Du måste ha väldigt lite hår om 5 minuter räcker? 15 minuter per underben får man nog räkna med, sen när man är igång och gör det var 2-3 vecka, så ingen köper en och blir besviken när de märker hur lång tid det tar.

2009-06-08 19:40:35
Veronica, Beauty Place

Anonym: Då jag bloggar skriver jag alltid utifrån hur det fungerar för mig och jag tror att de flesta förstår att det inte är likadant för alla. Alla har olika tycke och erfarenheter.. för mig tog det 5 min, för andra kanske längre..

2009-06-09 09:14:37
Sara~Candis

Sv. Nej verkligen inte, man måste göra klara regler annars mår dom inte bra alls. De vill ju ha en ledare :)

2009-06-09 14:30:05
http://candis.se
Ida

Vilken fin header :D

2009-06-09 15:49:59
http://sommarfliickans.blogg.se/
Veronica, Beauty Place

Sara: Precis! Skönt att höra att inte alla tänker elakt om hundarna =)



Ida: Tack, det tycker jag också!

2009-06-09 17:57:38
Amanda

Jag har också testat den en andra gång nu. För mig tog det också bara 5-10 min och jag håller med om att det gjorde mindre ont denna gång! =)

2009-06-11 15:14:58
http://shoppingbloggen.com
Veronica, Beauty Place

Amanda: Det verkar vara liknande upplevelser för de flesta av oss som håller på att testa den just nu. Kul att följa alla, tycker jag!

2009-06-14 20:18:17
Malin

Det kan omöjligt ta 5 minuter, så vida du inte har minimalt med hår. Jag har använt epilator i flera år (alla mina vänner med) och det tar ca 30-60 min. Det står tom på paketet att det tar ca 20-30 min per ben.

2009-11-30 11:42:17
Veronica, Beauty Place

Malin: Jag skriver som jag skrev till den anonyme kommenteraren tidigare. Då jag bloggar skriver jag alltid utifrån hur det fungerar för mig och jag tror att de flesta förstår att det inte är likadant för alla. Alla har olika tycke och erfarenheter.. för mig tog det 5 min, för andra kanske längre.

2009-11-30 18:42:39

Person:
spara?
Mail:

Web:

Text:

Trackback

Beauty Place är din perfekta mix av nyheter, recensioner & tips om smink, hudvård och hårvård. Bloggen drivs av Veronica Vigren, som älskar allt inom skönhetsområdet. Vill du annonsera hos Beauty Place? Kontakta Veronica via mailadressen nedan. F-skattsedel finns.

Kontakta Veronica: [email protected],
RSS 2.0