Epilering med Philips - 1a försöket


Date: 2009-06-01 Time: 11:01:30
Kategori: Blandat { 10 Kommentarer }
______________________________________________________



Första försöket att epilera. Ja, jag har hört precis lika mycket om hur ont det gör som ni har. Jag är lite smått nervös för att sätta igång med epilatorn, som faktiskt låter oroväckande läskigt när jag sätter igång den på läge 2, som är till för de ställen på kroppen som inte ligger närmast benet (läge 1 är tex till för knän). Faktum är att jag antagligen inte skulle testa att epilera om jag inte fick chansen att testa i bloggtävlingen Spring Legs som anordnas av Philips och som går ut på att jag ska prova, utvärdera och skriva om resultat, smärta, tidsåtgång, fördelar och nackdelar med epilering.

Jaha, dags att sätta igång då. Jag är nyduschad och har ca: 0,5 cm hårutväxt på mina ben, det var 5 dagar sedan jag rakade dem. Jag har, precis som instruktionerna säger, sett till att benen är helt torra och att jag inte har smörjt in dem med någon lotion eller liknande. Första omgången testar jag utan det isblock som följer med Philips epilator för att se hur stor skillnaden blir. Sätter epilatorn vinkelrätt mot nedre delen av benet och börjar sakta att föra den uppåt.

Aj! Ja, det här var inte vidare behagligt. Känslan påminner lite om när du drar av ett plåster - lite smått brännande sådär. Har du vaxat benen någon gång är det ungefär samma känsla här, håren dras ju upp från roten med båda tillvägagångssätten. Jag märker att det blir mycket lättare när jag tänker aktivt på andningen och andas långsamt samtidigt som jag slappnar av. Efter ett tag, när jag har fått in tekniken, är det faktiskt inte fruktansvärt farligt, även om det känns och gör ont.

10 minuter senare. Klar med första benet. Hämtar kylblocket från frysen, där det har legat i 4 timmar och sätter på det baktill på epilatorn. Det område som jag nu för epilatorn över kyls ner av kylblocket så att det blir mindre irriterat. Börjar epilera... AJ! Inte mycket lättare den här gången. Det var det där med andningen igen.. inte spänna sig och tänka på långsam, kontrollerad andning så blir smärtan mindre. Längst upp mot knäna är det som värst - det här är inget jag skulle göra om jag inte var ensam i rummet.. jag är nog inte så vacker med mina miner just nu, hehe. Jag vet inte om kylblocket gör någon jätteskillnad, tyvärr, jag hade sett fram emot lite mindre smärta.

20 minuter ungefär tog det mig att epilera båda benen. Nästa gång tror jag att det kommer att gå lite snabbare, då kan jag ju tekniken sedan innan. I instruktionsboken står att jag antagligen kommer att behöva köra en omgång till rätt snart eftersom håren växer i olika omgångar. Detta är något jag faktiskt känner av redan nu.. även om mina ben är hårlösa och ser helt nyrakade ut känner jag en kort, kort stubb när jag för handen över benen. Förhoppningsvis blir de helt lena efter nästa omgång. Ska bli oerhört skönt sedan, när jag slipper raka dem var och varannan dag. Fungerar det som det ska kommer jag att ge mig på armhålor också - tänk er vad härligt att slippa hår under armarna i flera veckor!

Litet tips bara.. epilera inte några timmar innan det är dags för party. Benen blir en aning irriterade av behandlingen och har fått små röda prickar. 12 timmar senare är detta dock borta, så har du en gnutta planeringsmänniska i dig - passa på att epilera kvällen innan. Håll nu utkik på Beauty Place för en andra rapport om epileringen!


Kommentarer
Alex

Jag förstår fortfarande inte vad den gör.. Växer håren alltså inte ut på flera veckor? Fast man måste använda den några gånger först?

2009-06-01 11:13:00
Fröken Frodig

Prova att smörja in benen med aloe vera-gel efteråt, själv tycker jag det svalkar och lugnar huden. Epilator funkar bra under armarna också, det gör inte så ont som man kan tro.

2009-06-01 17:58:39
sminkjante

Jag har kört epilering i några år och tycker det är överlägset. Jag kan glädja dig att det alltid gör mest ont första gången. Sedan blir det mindre antal hår som ska dras ut och då gör det inte alls lika ont!

2009-06-02 09:25:17
http://sminkjante.blogspot.com
Amanda

Ja, det var verkligen inte skönt att epilera. Dock var kylgrejen min räddning, hade inte klarat det utan den! =)

2009-06-02 13:48:51
http://shoppingbloggen.com
Fröken Eko

Hmm... jag har funderat länge på att införskafaf en epilator, men då de brukar vara så himla dyra + att det lär göra så ont så har jag inte kommit mig för ännu.

Så det var intressant att läsa om ditt test och se vad du tyckte om det :)



/F

2009-06-04 09:27:56
http://frokeneko.blogspot.com
Veronica, Beauty Place

Alex: Jepp, alldeles rätt, den tar bort hår genom att dra upp dem från roten. Dock tar det ett par omgångar med epilering innan den "riktiga" långvariga effekten kommer då hår växer i olika omgångar och alltså kan komma upp i olika intervaller. =)



Fröken Frodig: Jag ska testa under armarna snart, ser verkligen fram emot att slippa raka där var och varannan dag i sommar.



sminkjante: Misstänkte nästan att det var så, vad skönt att veta att det bara blir bättre.



Amanda: Ont gör det, men det känns som att det är värt det =)



Fröken Eko: Vad kul att jag kan hjälpa till! Håll utkik efter mina nästa rapporter om hur det är andra gången och hur länge det håller sig.

2009-06-04 17:59:56
Anonym

hur mkt kostade den ?:)

Epilator

Bra beskrivning av hur man epilerar och bra tips för den som aldrig använt en epilator tidigare. Skulle vara intressant att veta om din epilator fortfarande gör jobbet, eller om den sett sina bästa år.

2011-04-18 02:17:40
http://www.epilator.n.nu
Veronica, Beauty Place

Frida: Jag fick epilatorn i samband med en tävling som Philips anordnade. Men en epilator brukar kosta runt 500 kronor och uppåt.



Epilator: Bra idé! Jag ska försöka få till ett uppföljningsinlägg.

2011-04-18 21:51:23
Y A S S E

Kolla in min blogg för tips på hur du kan minska smärtan :)

http://yasselicious.blogg.se/2011/september/minska-smartan.html#comment

2011-09-17 19:13:13
http://yasselicious.blogg.se/

Person:
spara?
Mail:

Web:

Text:

Trackback

Beauty Place är din perfekta mix av nyheter, recensioner & tips om smink, hudvård och hårvård. Bloggen drivs av Veronica Vigren, som älskar allt inom skönhetsområdet. Vill du annonsera hos Beauty Place? Kontakta Veronica via mailadressen nedan. F-skattsedel finns.

Kontakta Veronica: [email protected],
RSS 2.0